2009. április 15., szerda

Bírói felelőségről néhány gondolat

Túl vagyunk ezen a három, különleges érzelmeket ébresztő kiállítási napon. Az időjárás kegyes volt hozzánk, nem ez fátyolozta be a hangulatot. Viszont !
Vasárnapi a CACIB westie bírálata szinte botrányos hangulatúra sikerült. Kanok, szukák egyaránt támadtak egymásra, a bíróra. Hörögtek, acsarkodtak, csíptek, és volt olyan is aki a bírót akarta megharapni. Felvezetések, mozgások szintén nem sikerültek igazán. A fajtát bíráló bíró egy közismert régi terrieres bíró, aki nem előszőr jár hazánkban. Családja is foglalkozik a fajtával, nem hobbi szinten, nekem is bírált két kutyámat, s tudom, hogy nem nyúl rosszul a kutyákhoz.
Szóval nem értem, anno az ilyen kutyákat kirakták a bírálatikörből "nem bírálható" titulussal. Mára ez miért változott meg ? Az itt bemutatott viselkedés egy eléggé kifogásolható idegrendszerről árulkodik ! Ez kell a tenyésztéshez ? Ezt kell tovább vinni ? Vagy ha nem idegrendszeri gyengeségről beszélünk, akkor egyesek hogy veszik a bátorságot, hogy így mutassák be kutyáikat egy kiállításon, ezzel megtaposva más munkáját, kutyáját.
Bírálatot nem tűrő szuka
Felvezetés ellen tiltakozó, menekülni akaró szuka

Visszaforduló, acsarkodó kan


Bejártam már több országot, még csak hasonlót sem tapasztaltam. Sőt........., skót terrierben (ami véleményem szerint lényegesen temperamentumosabb, mint a westie) bevett szokás, hogy a kutyákat egymás felé fordítják, és így mutatják meg a bírónak és a közönségnek őket. Természetesen ezt a "trükköt" csakis kitünő idegrendszerű kutyákkal lehet elvégezni. Ettől a mozdulattól a bemutatásra kerülő kutyák kihuzzák magukat és még mutatósabbá válnak. Egyik sem támad, egyik sem acsarkodik, de megmutatja magát, megmutatja hogy micsoda szuper kutya Ő !

3 megjegyzés:

gaeloway írta...

Döbbenetes, most ahogy a fotókat nézem.... hihetetlen, hogy nem küldte ki a bíró ezeket a kutyákat, sőt esetleg címeket is adott nekik :(((( nagyon gáz

3M írta...

Hát a képeket nézve, én nem csak kiállításra nem vinnék ilyen kutyát, de nem is szívesen élnék vele együtt. A westie jelleme nem erről szól, éppen ellenkezőleg. A skót lehet hogy temperamentumos, de én még nem láttam emberre acsarkodni egyet sem.

Judit írta...

Teljesen egyetértek az előttem szólókkal.Számomra nagyon meglepő volt,hogy a bíró ezt a kutyát is úgy bírálta mint a többit.Pedig igen nehezen lehetett mozgásban látni őt mert folyamatosan a háta mögötti kutyára acsarkodott.